Kūdikio laukimas ir jo gimimas – ne tik gražiausia patirtis, bet ir didžiausias iššūkis moters gyvenime. Bet su juo susitvarkyti gali kiekviena, pasitelkusi vertingas maisto medžiagas ir vitaminus. Ir geriausia – pradėti reikia iš anksto.

Anksčiau buvo sakoma, kad besilaukianti moteris turi valgyti už du. Iš dalies senoliai buvo teisūs. Tik reikėtų ant satalo dėti ne dvigubai didesnes lėkštes maisto, o vartoti daugiau vertingų maistinių medžiagų  – angliavandenių, baltymų, riebalų, mineralų ir vitaminų.

Medicinos mokslų daktarė akušerė – ginekologė Žaneta Kasilovskienė moters organizmo paruošimu pataria pasirūpinti jau prieš planuojant vaiką ir jį tęsti nėštumo metu bei gimus kūdikiui.

Kodėl svarbu moters organizmą aprūpinti vertingomis medžiagomis dar prieš pastojant?

Nėštumas moters organizmui, kuriame tuo metu vyksta anatominiai ir fiziologiniai pokyčiai, yra didelis iššūkis. Tačiau jeigu moteris organizme bus jau sukaupusi maistinių medžiagų ir vitaminų atsargas, puikiai jį įveiks.

Labai svarbi yra folio rūgštis. Ji reikalinga kiaušinėlio brendimui, o jau pastojus – vaikučio nervinio vamzdelio formavimuisi. Tad folinę rūgštį reikėtų vartoti tiek planuojant nėštumą, tiek jau pastojus visą nėštumo laikotarpį, ypatingai – 12-13 savaitėmis. Dar prieš nėštumą reikia stebėti hemoblobino kiekį – vartoti pakankamai geležis, B grupės vitaminų, ypatingai B12, kurį vartojant kartu su foline labiau apsisaugoma nuo vaisiaus nervinio vamzdelio defekto išsivystymo.

Pasitaiko, kad moterį nėštumo metu dažnai pykina, erzina kvapai, sustoja skrandis, kietėja viduriai –  ji negali visko valgyti, ką reikėtų. Tad mityba iki nėštumo ir nėštumo pradžioje duoda moteriai pradines atsargas – pamatą, ant kurio auga nauja gyvybė.

Be to, ne visada moterims pavyksta pastoti iš pirmo karto, tad vertingos medžiagos bus jau sukauptos.

Kaip reikėtų maitintis nėščiai moteriai?

Mityba turėtų būti labai vertinga, reiktų rinkis kuo įvairesnį, šviežią maistą. Tačiau nelygu kuriuo metų laiku laukiamasi kūdikio. Pavyzdžiui rugpjūtį, rugsėjį galima gauti pilną aruodą šviežio maisto, tačiau ankstyvą pavasarį, kai didelė dalis šviežių produktų paveikta nitratų, o kiti – pragulėję nuo rudens, tai ir kokybės juose nerasime.

Be to, ne visos, moterys gali kokybiškai maitintis dėl didesnių ekologiško maisto kainų.  Tokiu atveju rekomenduojama papildomai vartoti nėštumo laikotarpiui pritaikytus maisto papildus.

Pagrindiniai akcentai nėštumo metu: geležis, jodas,  kalis, magnis, cinkas. Iš vitaminų svarbiausia – tęsti folio rūgšties vartojimą, tai ypatingai svarbu nėštumo pradžioje. Reikėtų stengtis papildomai vartoti jodo, nes yra įrodyta, kad jis turi įtakos pažinimo funkcijai, o Lietuvoje šio mineralo nepakankamai vartoja didžioji dalis gyventojų. Dar svarbūs vitaminas E, vitaminas C ir grupės B vitaminai.

Nėštumo laikotarpiu atsargiai reiktų vartoti vitaminą A, nes jo perteklius gali lemti apsigimimus ar neišnešioto kūdikio gimimą. Todėl geriau rinktis tokius maisto papildus, kurie subalansuoti būtent nėščiosioms ir sudėtyje nėra vitamino A. Jeigu moterys gerai maitinsis gerdamos vitaminus, jų tikrai neperdozuos, nes yra paskaičiuota paros dozė, kuri yra reikalinga ir nekenksminga nėščiai moteriai.

Yra tokia bendra taisyklė: jeigu moteris ne vegetarė, rekomenduojama jai tris kartus per savaitę vieną kartą per dieną valgyti mėsą, tris dienas – žuvį ir vieną dieną valgyti lengvesnį maistą. Nėštumo metu tinka aviena, veršiena, jautiena. Mūsų regione riebios laukinės jūros žuvies sunku gauti, tad omega-3 rūgštis reikėtų vartoti papildomai.

Kas svarbiausia moters organizmui po gimdymo – ir kad pats atsisatytų, ir kad žindomas kūdikis augtų sveikas?

Žindymo laikotarpiu moteriai reikia ne tik atstatyti nėštumo prarastas atsargas, bet ir toliau jomis aprūpinti vaiką. Ypatingai svarbu žindančiai moteriai – kalcis ir omega 3 rūgštys. Pastaruoju metu pasaulyje padaryta daug tyrimų, kurie teigia, jog žindančioms moterims yra svarbesnis kalcis negu nėštumo metu. Moterims, kurios nėštumo metu nevartoja kalcio ir vitamino D3,  didėja rizika  menopauzės metu susirgti osteoparoze. Tad kuo ilgiau žindo, tuo daugiau kalcio moteriai reikėtų vartoti. Dar žindymo laikotarpiu išskirčiau ir cinko reikšmę.

Šiek tiek kalcio galima gauti iš pieno produktų, bet ne visos moterys toleruoja laktozę, vartoja nepakankamai kokybiškus produktus, užtat kalcio būtina gerti papildomai.

Neseniai pagimdžiusios moterys dažnai skundžiasi, kad pradeda lūžinėti nagai, ima slinkti plaukai. Tokiu atveju yra dar labiau patobulintų kompleksinių preparatų specialiai žindančioms mamoms. Juose papildomai įdėtas kolagenas, padedantis greičiau atsistatyti minėtas moters struktūras ir kiti reikalingiausi vitaminai bei mineralai.

Pregnacare – pirmoji LINIJA sukurta NĖŠTUMUI – nuo planavimo iki maitinimo krūtimi pabaigos

Pregnacare Conception – sukurta moterims, planuojančioms pastoti. Sudėtinės medžiagos padeda palaikyti lytinę sveikatą ir pasiruošti nėštumui. Sudėtyje yra folio rūgšties, L-arginino, L-acetilcisteino, B grupės vitaminų ir antioksidantų.

Pregnacare Original ir Pregnacare Plus papildai subalansuoti nėštumui – optimalus svarbiausių vitaminų ir mineralų kompleksas. Sudėtyje vitaminas A pakeistas nėštumo metu saugiu betakarotenu.

Pregnacare Plus papildyta nėščiosioms rekomenduojamu omega-3 riebiųjų rūgščių kiekiu.

Pregnacare Breast Feeding – sukurta žindymo laikotarpiui. Sudėtyje yra kalcio, geležies, omega-3 ir visų reikalingiausių vitaminų bei mineralų.

Pregnacare New Mum – pirmasis kompleksas, skirtas ne tik naujosios mamytės gerai savijautai, bet ir grožiui. Sudėtyje yra jūrinės kilmės kolagenas,  vynuogių sėklų ekstraktas, amino rūgštys ir kofermentas Q10 bei būtiniausi vitaminai ir mineralai. Tinka ir maitinančioms krūtimi.