Geležis – gyvybiškai svarbus mineralas
Žmogaus organizme yra maždaug 4 gramai geležies. Pusė šio kiekio yra kraujyje, o likusi dalis kepenyse ir tulžyje. Kai geležies ima stigti, gyvenimo kokybė ir sveikata rimtai sušlubuoja.

Liga, kuri moka slėptis
Mažakraujystė ilgą laiką gali būti nepastebėta – bendrasis kraujo tyrimas parodo žemą hemoglobino kiekį tik tada, kai anemija jau būna stipriai pažengusi. Sumažėjusią hemoglobino koncentraciją bendrasis kraujo tyrimas parodo tik tuomet, kai organizmas būna išeikvojęs beveik visas geležies atsargas, o tai gali išaiškėti ir po pusės metų nuo anemijos pradžios. Todėl tenka daug ilgiau ją gydyti.

Senkant geležies atsargoms juntamas padidėjęs dirglumas, mieguistumas, energijos stoka, apatija. Vėliau pastebime, kad išblyško oda, nagai pasidarė trapūs, slenka plaukai, įtrūko lūpų kampučiai.

Signalai, kad geležies jau nepakanka
Anemija, arba mažakraujystė vadinama šių dienų rykšte. Dažniausiai ji konstatuojama merginoms bei moterims, kurias vargina gausios mėnesinės, vaikams ir pagyvenusiems žmonėms bei aktyviai sportuojantiems vyrams.
Pagrindiniai požymiai, kad jau laikas susirūpinti savo mityba ir geležies papildymu:
1. Nuovargis, organizmo išsekimas
2. Išblyškęs veidas
3. Galvos svaigimas, oro trūkumas
4. Silpnumas, energijos stoka
5. Padidėjęs irzlumas
6. Žemas kraujo spaudimas
7. Plaukų slinkimas
8. Sunkesnis rijimas, pakitęs maisto skonis

Kiek geležies reikia?
Jeigu mityba yra subalansuota ir įvairi, pakankamą geležies kiekį teoriškai turėtume gauti su maistu.
Tačiau kiek konkrečiai kiekvienam organizmui jos reikia priklauso nuo daugelio veiksnių – lyties, amžiaus ir pan. Paprastai vyrams rekomenduojama per parą suvartoti 8,7 mg, o moterims, dėl mėnesinių ir nėštumo, reikalingas didesnis kiekis – 14,8 mg. Brendimo ar nėštumo metu, geležies reikia didesnio kiekio.

Dėl kokių priežasčių ima stigti geležies?
Dažniausia priežastis – nepilnavertė mityba, t.y. per mažai geležies gaunama su maistu. Geležies daugiausiai yra gyvūninės kilmės produktuose, ypač mėsoje. Be to, iš gyvūninės kilmės šaltinių ji yra gerokai lengviau pasisavinama. Todėl žmonėms, kurie mažai vartoja mėsos ar renkasi visai veganinę mitybą, geležies stokos problema dar aktualesnė.
Anemija gali užklupti ir netekus daugiau kraujo nei jo pagamina organizmas. Taip pat ji gali būti įvairių ligų – ginekologinių, onkologinių, skrandžio erozijos, dvylikapirštės žarnos, kepenų patologijos, vidinio kraujavimo ir kt. – pasekmė.

Ne tik geležis suteikia tvirtybės
Reikia pabrėžti, kad mažakraujystė gali pasireikšti jei su maistu per mažai gauname ne tik geležies, bet ir kitų kraujodarai reikalingų medžiagų – foliatų ir vitamino B12, o taip pat vario, vitamino C.
Folio rūgšties yra žalialapėse daržovėse, bananuose, brokoliuose, kepenyse. Vitamino B12 augaliniuose produktuose beveik nėra, gyvūniniuose produktuose nedideliais kiekiais yra kepenyse, inkstuose, širdyje, mėsoje, žuvyje, piene, kiaušiniuose, jūržolėse ir tam tikro tipo mielėse. Nesant galimybės šių medžiagų pakankamai gauti su maistu, reikia jas papildyti atitinkamais maisto papildais, tačiau negalima jų padauginti, nes tai gali sukelti šalutinius poveikius.

Ką daryti?
Peržiūrėkite savo mityba – pasirūpinkite, kad jūsų maiste netrūktų produktų turtingų geležies. Tai raudona mėsa, žaliosios lapinės daržovės, pilno grūdo produktai, ir net juodasis šokoladas.
Jei geležies stoka jau įsibėgėjusi, vien maistu ją koreguoti bus sunku. Tokiu atveju geležies kiekį galima padidinti vartojant specialius geležies preparatus. Tik reikia atminti, kad pilnavertiškam geležies atsargų atstatymui geležies papildus reikia vartoti 4-6 mėnesius.

Kaip pasirinkti geležies papildą?
Didžiausia problema vartojant papildus – geležis yra gana sunkiai įsisavinama, tad reiktų atkreipti dėmesį, kokios medžiagos gali padėti tai padaryti. Specialistai pabrėžia: geresnį geležies pasisavinimą ir pernešimą palaiko vitaminas C, varis, B grupės vitaminai, todėl rekomenduojama šias medžiagas vartoti kartu su geležimi. Renkantis papildus vertėtų atkreipti dėmesį į jų sudėtį, ar juose yra visos kraujodarai svarbiausios medžiagos, ar priemonė tinkama vartoti tik susirgus, ar ir profilaktiškai, ar nedirgina skrandžio, kiek patikimas yra gamintojas.